logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

Studerende på jagt efter SOSU-elever

Hvordan får vi de unge i tale? - så vi kan fortælle dem, at en SOSU-uddannelse for nogle af dem måske er det helt rigtige? De spørgsmål har Sønderborg Kommune samarbejdet med studerende på tredje semester af multimediedesign-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest for at få svar på.
Ansvarlig Britt Kildahl
Opdateret 05.12.2017

Efter at målsætningen for børn og unge igennem en årrække har været en gymnasial uddannelse, er billedet nu mere nuanceret: For nogle er lykken snarere en erhvervsuddannelse – og arbejdsmarkedet råber på unge med erhvervsuddannelser. Det gælder også på plejeområdet.

- Vi har brug for unge, der virkelig vil plejefaget. I den forbindelse skal vi møde de unge dér, hvor de er, og fortælle dem om SOSU-uddannelserne, udviklingsmulighederne og indholdet i faget. Det er i sig selv en vanskelig øvelse, for der er mange fordomme, der fylder, men vi er nødt til at knække koden for at rekruttere unge til faget. Og så synes jeg, at det er oplagt at spørge de unge selv om, hvordan vi gør det. Jeg er spændt på at se de multimediedesign-studerendes vinderforslag i praksis, siger formand for seniorudvalget i Sønderborg Kommune, Preben Storm.

Ud over multimediedesign-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest deltog også SOSU-Skolen i Aabenraa i samarbejdet med Sønderborg Kommune Uddannelsesenhed i forvaltningen Social og Senior om projektet, hvor fem grupper af studerende i valgfaget Design-thinking fik opgaven: ”Hvordan får man flere elever fra folkeskolens afgangsklasser til at søge direkte ind på social- og sundhedshjælperuddannelsen?”.

- Alle grupper kom med gode forslag, og alle havde fokus på sociale medier. Vi har på SOSU-skolen haft besøg af to grupperne, som har præsenteret deres ideer, og vi er indstillet på at samarbejde med Sønderborg Kommune om en film i retning af vinderforslaget, siger uddannelseschef på SOSU-skolen, Ketty Avbæk Larsen.

YouTube er vejen

Løsningen fra vindergruppen er enkel: YouTube – med 19-årige Rasmus Brohave som den, der skal ”fange” de unge. Han har omkring en kvart mio. følgere på både YouTube og Instagram, og de har lige alderen fra 13 til 19 år, hvor studievalg er et af de vigtige emner. Rasmus har i forvejen indspillet en række videoer om studievalg.

- Brohaves følgere er vilde med hans ”Hvad kan jeg blive”-videoer. De bruger ham nærmest som vejleder – det er ret fascinerende, hedder det bl.a. i vinderholdets besvarelse og argumentation. Her erkender de også, at Brohave ikke er gratis, men omvendt er der garanti for, at mange ser det. Brohave = mange følgere. Ingen udgifter = ingen følgere.

Vinderholdet består af de tre multimediedesign-studerende Sebastian Gonnsen, Rasmus Toft Duus og Joshua Grigoleit.

- Det er jo ikke sådan, at vi ikke allerede gør noget. Vi gør faktisk meget, men vi kunne godt bruge et mere ”ungt” udtryk og hjælp til at finde de rette kanaler og udtryksformer. Nu har vi fået nogle gode ideer at arbejde videre med, siger uddannelseskonsulent i Social og Senior, Sønderborg Kommune, Britt Kildahl.

Evt. yderligere informationer kan fås hos uddannelseskonsulent Britt Kildahl, tlf. 29 43 56 21.

img_9107.jpgPraktikkoordinator Ingebeth Møller, Sønderborg Kommune, overrækker gaver fra Sønderborg Kommune til det vindende hold - Sebastian Gonnsen, Rasmus Toft Duus og Joshua Grigoleit. Foto: Erhvervsakademi Syd

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

 

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

Ring til Hotline Syddanmark på

Tlf: 70 20 40 21

Mandag til torsdag kl. 15.00 - 20.00.