logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

Om fritvalgsleverandør på hjemmeplejeområdet

Sønderborg Kommune skal sikre borgernes ret til frit valg af leverandør på hjemmeplejeområdet.
Opdateret 21.02.2017

Det fremgår af lovgivningen, at Sønderborg Kommune har pligt til at sørge for, at der tilbydes praktisk og personlig hjælp til borgere, der ikke selv kan udføre disse opgaver. 

Det fremgår også, at kommunen skal skabe grundlag for, at disse borgere kan vælge mellem to eller flere leverandører. For at opfylde denne pligt skal kommunen som minimum indgå kontrakt med to eller flere leverandører, eller tilbyde modtagerne et fritvalgsbevis.

Fritvalgsleverandør af personlig pleje og praktisk hjælp til rengøring og tøjvask

I Sønderborg Kommune udføres personlig pleje samt praktisk hjælp til rengøring og tøjvask af tre fritvalgsleverandører: Den kommunale hjemmepleje samt de private leverandører CaRas pleje og omsorg og Danske Diakonhjem Fritvalg. 
Kontrakten med de private leverandører trådte i kraft den 1. januar 2016 og gælder i fire år med mulighed for forlængelse i op til to år. Klik her for at se kvalitetsstandarden Personlig hjælp og pleje OG kvalitetsstandarden Praktisk hjælp.

Fritvalgsleverandør af betalt vareudbringning

Borgere, der ikke selv er i stand til at handle dagligvarer, kan få bevilget hjælp til indkøb jf. kvalitetsstandarden Betalt vareudbringning. Yderligere information vedrørende visitation og levering kan ses i kvalitetsstandarden for "Visitation og levering".

Byrådet har den 1.6.2016 besluttet, at benytte godkendelsesmodellen til at imødekomme borgernes ret til frit valg af leverandør til betalt vareudbringning.
Den 5.10.2016 har byrådet godkendt henholdsvis kvalitetskrav og fritvalgspris. Det er nu muligt at søge om at blive godkendt som leverandør af ydelsen betalt vareudbringning. Kommunen er ikke selv leverandør på dette område.

Med virkning fra den 1. marts 2017 har Sønderborg Kommune indgået kontrakt med fire fritvalgsleverandører. En samlet oversigt over fritvalgsleverandører kan ses ved at klikke her.

Øvrige interesserede leverandører kan søge om godkendelse fire gange årligt. Ansøgningsfrist er den 1. februar, 1. maj, 1. august og 1. november. Interesserede leverandører søger om godkendelse ved at sende anmodningsblanket til Social og Senior. Inden der indgås kontrakt, skal leverandøren sende en kopi af Erhvervsstyrelsens serviceattest til kommunen. Information om serviceattest kan ses her. Serviceattesten dokumenterer, at virksomheden har opfyldt sine forpligtelser overfor det offentlige.

Sønderborg Kommune indgår kontrakt med de leverandører, der lever op til kommunens kvalitetskrav. Kommunens kvalitetskrav fremgår af kontrakten. Kontrakten kan ses her.

Fritvalgsprisen for 2017 er kr. 87,50 (inkl. moms) pr. vareudbringning.

Information til borgerne om fritvalg på hjemmepleje

De visiterede borgere bliver orienteret om fritvalgsordningen i forbindelse med visitationsbesøg og i forbindelse med revurdering af hjælpen. Visitator tilbyder borgerne at få udleveret fritvalgsleverandørernes informationsmateriale og en oversigt over kommunens leverandører.

Borgerne opfordres som udgangspunkt til selv at kontakte leverandørerne, hvis borgerne ønsker at modtage leverandørernes informationsmateriale på andre tidspunkter.

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

 

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

Ring til Hotline Syddanmark på

Tlf: 70 20 40 21

Mandag til torsdag kl. 15.00 - 20.00.