logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

Plejecenter blev lykken for Hans Jacob

Efter mange års ansættelse som tømrer – stort set uden sygedage – blev Hans Jacob Jørgensen ramt af alvorlig kronisk sygdom. Vejen tilbage varede to et halvt år med op- og nedture, men takket være et imødekommende praktiksted, der bakkede ham op, har han nu fast job på Guderup Plejecenter.
Opdateret 25.04.2018

Pligtopfyldende er et ord, der hurtigt falder én ind, når man taler med Hans Jacob. Han blev som ung uddannet tømrer, og lige siden passede han sit job hos først tømrermesteren i Tandslet og siden det firma i Augustenborg, som engang i 90’erne overtog det firma, han arbejdede i. Sygedage fandtes stort set ikke, og han løb heller ikke til lægen med det, han selv kalder ”småting”. Men den 6. august 2015 var der ingen vej udenom. Han måtte ta’ til lægen.

- Jeg var lige begyndt på arbejde igen efter sommerferien, det var vist tredje dag efter….. Jeg havde simpelthen så ondt, at jeg næsten ikke kunne skifte gear. Fra den ene dag til den anden kunne jeg ikke arbejde. Og så er det ellers gået op og ned – mest ned – lige siden, fortæller Hans Jacob Jørgensen, som imidlertid nu er glad igen: Han er nemlig blevet visiteret til fleksjob og har fået 20 timers ansættelse som servicemedarbejder på Guderup Plejecenter – tæt på sit hjem i Elstrup.

Det tog ikke lang tid for lægerne at give Hans Jacob diagnosen: Muskelgigt. Den gjorde ondt, invaliderende ondt, og der var ikke nogen helbredende kur – blot smertestillende medicin. En trøst var det, at sygdommen MÅSKE ville brænde ud i løbet af to til to et halvt år. Det gjorde den bare ikke hos Hans Jacob.

- Efter et år, hvor jeg var sygemeldt, og hvor vi mest kæmpede med at finde et niveau for medicinering, kom jeg via Jobcentret i praktik på Guderup Plejecenter. Det var en forløsning at have en opgave at stå op til igen – at der var brug for én, fortæller Hans Jacob.

Til gengæld betød hans sygdomsbillede med infektionstal, der hele tiden steg og faldt, at det tog meget lang tid at finde et niveau for, hvor mange timers arbejde, han kunne holde til, og et niveau for typen af arbejde, han magtede. Undervejs deltog han også i et kursus i smertehåndtering i Sundhedscentret.

- Dilemmaet var, at Jobcentret som udgangspunkt fordrer progression i sagerne. Det er forståeligt, for praktikophold tjener som afklaring. Men dels havde vi et håb om, at Hans Jacobs sygdom ville brænde ud, dels skiftede niveauet hele tiden for, hvad han kunne klare og hvor længe. Det lykkedes os heldigvis i god dialog med Jobcentret at forlænge Hans Jacobs praktikker flere gang, siger Dorthe Bay Bennedsen, der som udviklingskonsulent i Kompetencecenter for Demens på Guderup Plejecenter har været Hans Jacobs kontaktperson.

- Jeg er meget glad for, at Guderup Plejecenter har bakket mig så flot op. De har troet på, at det ville lykkes med en langsigtet løsning, og det gjorde det så heldigvis, da et servicejob på fuld tid blev slået op med mulighed for at blive delt i to. Så nu har jeg et fleksjob i 20 timer med 50 procents effektivitet, og det kan jeg klare, fordi arbejdet er så afvekslende, og fordi jeg har mulighed for at tage en pause ind imellem. Sammen med min serviceleder, Ryan Struck, tilrettelægger vi opgaverne, så der er god variation i dem. Jeg er meget glad for at arbejde her og for alle kollegerne, siger Hans Jacob.

FAKTA

Guderup Plejecenter er virksomhedscenter for Jobcentret. Det betyder, at plejecentret får tilført ressourcer i forbindelse med, at borgere med skånebehov gennemfører praktikforløb. Formålet med praktikforløbene er at afklare, hvilke opgaver borgerne kan klare og i hvor mange timer. Afklaringen kan munde ud i fx visitation til fleksjob og ressourceforløb. 

hans_jacob_joergensen_7.jpgHans Jacob Jørgensen er, efter at han blev ramt af kronisk sygdom, blevet afklaret i et praktikforløb og har nu et fleksjob i 20 timer på Guderup Plejecenter, som han er glad for. Det ligger tæt på hans hjem og rummer en variation i opgaverne, så hans krop kan følge med.

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

 

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

Ring til Hotline Syddanmark på

Tlf: 70 20 40 21

Mandag til torsdag kl. 09.00 - 18.00.