logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

 

Bygnings- og Boligregistret (BBR)

Her finder du information om, samt gængse spørgsmål og svar, til BBR.

Selvbetjening

Ansøg digitalt via Byg & Miljø

Via Byg & Miljø skal du søge om byggeri af hus, rækkehus, etagebolig, erhvervsbyggeri, udestue, garage, carport, sommerhus, søge om... Læs mere

Opdateret 31.08.2018

BBR er et landsdækkende register, der indeholder data om grunde samt bygnings- og boligforhold på alle ejendomme i Danmark. BBR ajourføres af kommunerne på baggrund af byggesager og de ændringer, som ejendommens ejer oplyser. Læs mere om BBR på www.bbr.dk.

Din pligt som ejer

Det er vigtigt, at registreringen er korrekt, da BBR-data benyttes til flere formål, bl.a. ved forsikringsselskabernes prisudregning, ejendomsvurdering, beregning af boligsikring og fjernvarme. Derfor skal BBR afspejle de faktiske forhold på din ejendom.

Det er din pligt som ejer, at sørge for, at ejendommens registrering i BBR er korrekt.

Hvis du som ejer ikke indberetter de rigtige oplysninger, kan det medføre en bødestraf.

Din BBR

Du kan se hvilke oplysninger, der er registreret på din ejendom på www.ois.dk.

Hvis du har rettelser til din BBR, kan du udfylde en kontaktformular, som sendes direkte til kommunen. Hvis vi har brug for yderligere oplysninger, vil vi kontakte dig.

Du kan også notere ønskede ændringer på en udskrift af BBR-meddelelsen, ved at sende os en mail på bbr@sonderborg.dk eller pr. post til adressen i kontaktboksen.

Ønsker du at indsende dokumentation for de ønskede ændringer som fx tegningsmateriale, kan du sende en mail til os og vedhæfte dokumentationen. Dette skal sendes til bbr@sonderborg.dk med angivelse af adresse og postnummer samt ønskede ændringer. Når rettelserne er foretaget, sender vi en ny BBR-meddelelse til ejeren/ejerne af ejendommen.

Du skal være opmærksom på, at ændringer til din BBR kan kræve tilladelse efter anden lovgivning, fx byggetilladelse eller dispensation fra lokalplan. Du kan selv undersøge på et kort, hvad der er gældende for din ejendom.

Vær opmærksom på, at der også kan være servitutter og hæftelser gældende for din ejendom. Dette kan du tjekke på www.tinglysning.dk.

Har du spørgsmål til din BBR eller brug for yderligere oplysninger, kan du kontakte vores BBR-medarbejdere på bbr@sonderborg.dk.

Datakontrol

Vi udfører løbende systematisk kontrol af data i BBR.

Registrering af erhvervsejendomme i BBR

Er du ejer eller administrator af en eller flere erhvervsejendomme? Så skal du ikke selv foretage dig noget, før du bliver kontaktet af BBR Erhvervsservice i SKAT eller får en ny BBR-meddelelse.

De oplysninger, der bliver registreret i BBR, kan blive brugt som en del af grundlaget for den fremtidige ejendomsvurdering af erhvervsejendomme.

Hvornår foregår registreringen

  • Syd- og Sønderjylland - november 2016 – marts 2017
  • Midtjylland - maj 2017 – september 2017
  • Hovedstadsområdet, Bornholm og Fyn - august 2017 – december 2017
  • Nordjylland - november 2017 – marts 2018
  • Sjælland, Lolland og Falster - februar 2018 – juni 2018
  • Opsamling på uafsluttede sager i hele landet - juli 2018 – oktober 2018.

Kort der viser tidsplan for SKATs registrering af erhvervsejendomme

Ajourføring

SKAT står for kontakten til ejere og administratorer i forbindelse med indsamlingen af de nye og mere detaljerede oplysninger om erhvervsejendomme. Ajourføringen af oplysninger i BBR sker herefter i kommunen, hvor erhvervsejendommen ligger. Når ajourføringen er gennemført får ejer eller administrator en opdateret BBR-meddelelse.

Har du fået brev fra SKAT vedrørende registrering af erhvervsejendomme i BBR, kan du kontakte BBR Erhvervsservice i SKAT på tlf. 72 22 28 47.​

 

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

 

Har du brug for hjælp til selvbetjening?

Ring til Hotline Syddanmark på

Tlf: 70 20 40 21

Mandag til torsdag kl. 09.00 - 18.00.