MitID og NemID

Skal du betjene dig selv på nettet eller læse og sende Digital Post fra og til det offentlige, skal du bruge MitID eller NemID.

Alle overgår fra NemID til MitID.

Skal jeg beholde mit NemID, efter jeg har skiftet til MitID?

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset.

Du får besked, når du ikke længere skal have NemID, enten af din bank eller via Digital Post.

Kan jeg bestille et nyt MitID identifikationsmiddel, hvis jeg mister det gamle?

Hvis du mister din telefon med MitID-app'en, din MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip, er det vigtigt, at du spærrer dem hurtigst muligt.

Herefter kan du bestille et nyt MitID identifikationsmiddel.

Kan jeg bestille et nyt brugernavn eller en ny adgangskode til mit MitID, hvis jeg har glemt det?

Hvis du har glemt dit brugernavn til MitID, kan du læse mere om, hvad du skal gøre her.

Hvis du har glemt din adgangskode til MitID, kan du læse mere om, hvad du skal gøre her.

Hvor kan jeg få hjælp?

Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig. Find telefonnummeret til din bank her.

Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support.

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Bare husk, at du ikke må dele:

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser 
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den

Er du af din egen bank eller MitID supporten blevet henvist til Borgerservice, kan du få hjælp her.

HUSK:

  • Medbring NemID (Nøglekort eller App)
  • Medbring din mobiltelefon, da den skal bruges ved aktivering af MitID
  • Medbring gyldig legitimation (læs hvilke typer legitimation, der betegnes som gyldig)
  • Hent MitID appen til din mobil telefon:
    Har du en iPhone kan du hente app'en i App Store - HER
    Har du en Android mobiltelefon kan du hente app'en i google Play - HER
  • Overvej på forhånd hvilket brugerid på mindst 5 tegn, du vil benytte til dit MitID – du kan ikke bruge dit CPR-nummer
  • Du skal svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registret) eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. På den måde kan vi sikre, at vi udleverer MitID til den rigtige person.

Er du ikke dansk statsborger, eller har du kun boet i Danmark i kort tid, skal du tage et vitterlighedsvidne med. Vidnet skal være fyldt 18 år, have et dansk CPR-nummer og medbringe eget gyldig billedlegitimation samt sit NemID eller MitID. Vidnets MitID skal være oprettet mindst 10 dage i forvejen.

Kan jeg få udsat fristen for, hvornår jeg skal være overgået til MitID?

Har du fået en MitID-tidsfrist i din netbank, og har du svært ved at finde en tid i Borgerservice, inden fristen udløber?

Så ring til telefonsupporten i din bank og bed om at få udsættelse. Find nummeret HER.

Image
Logo MitID

Kontakt os

Borgerservice Sønderborg 
Holger Drachmanns Plads 5
6400 Sønderborg

Åbningstider:

Tirsdag: 9.00 - 18.00 
Torsdag: 9.00 - 18.00

Telefontider:

Mandag - onsdag: 10.00 - 15.00
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 14.00