logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

 

MitID

NemID bliver til MitID
Opdateret 26.04.2022

Overgangen fra NemID til MitID foregår i 2021 og i løbet af 2022. Der vil være forskel på, hvornår det bliver muligt for borgerne at få MitID

Hjælp til MitID i borgerservice -  hvordan bestiller du tid? 

 

Har du fået en MitID-tidsfrist i din netbank, og har du svært ved at finde en tid i Borgerservice, inden fristen udløber? Så ring til telefonsupporten i din bank og bed om at få udsættelse. Find nummeret HER

Er du af din egen bank eller MitID supporten blevet henvist til at få hjælp i Borgerservice, kan du kontakte os på telefonnummer 88 72 40 06 eller klik her for tidsbestilling.

Hvad skal du selv medbringe hvis du har bestilt tid i Borgerservice?

 

Din mobiltelefon:
Den skal du bruge til at aktivere dit MitID

Dit NemID:
Enten dit nøglekort eller som App på din mobiltelefon.

Hent MitID appen til din mobil telefon:
Har du en Iphone kan du hente app i App Store - HER
Har du en Android mobil telefon kan du hente app i google Play - HER

Gyldig legitimation: 
Enten gyldigt pas, kørekort eller opholdstilladelse med billede. Du kan også medbringe to af følgende dokumenter i stedet: Personattest, dåbs-/fødselsattest, sundhedskort (syge-sikringskort), bopælsattest.

Udover gyldig legitimation:
Skal du svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registret) eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. På den måde kan vi sikre, at vi udleverer MitID til den rigtige person.

Er du ikke er dansk statsborger eller kun har boet i Danmark i kort tid:
Skal du tage et vitterlighedsvidne med. Vidnet skal være fyldt 18 år, have et dansk CPR-nummer og medbringe eget gyldig billedlegitimation samt sit NemID eller MitID. Vidnets MitID skal være oprettet mindst 10 dage i forvejen.

Overvej hvad dit bruger ID skal være:
Et brugerID (brugernavn) skal være på 5 tegn. Du må ikke bruge dit cpr.nummer.

 

 

Du får besked, når du skal have MitID

 

Der vil være forskel på, hvornår det bliver muligt for borgerne at få MitID

  • Hvis du har net- eller mobilbank i en dansk eller grønlandsk bank, får du MitID via net- eller mobilbanken. Du får automatisk besked, når det er din tur. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbanken. Du får besked fra den bank, som du har din NemKonto i. Det sker i løbet af 2021-2022, da der er mange, der skal have MitID. 
  • Hvis du ikke har net- eller mobilbank i en dansk eller grønlandsk bank, får du besked fra Digital Post, og du kan derefter få MitID på MitID.dk

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk - HER

Skal jeg beholde mit NemID?

 

Selv om du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre, fx nøglekort eller nøgleapp.
I en periode er der flere steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil det er endeligt udfaset.
Du får besked af din bank eller af Digitaliseringsstyrelsen, når du ikke længere skal bruge NemID.

Kontakt MitID support

 

Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig. Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support.        

Supporten kan kontaktes på:

Telefon: 33 98 00 10

E-mail: support@mitid.dk