logo inkluderet med hjem link

Borger

Erhverv

Politik og Indflydelse

Søg

 

Visuel identitet (designguide)

Her kan du læse om Sønderborg Kommunes visuelle identitet
Opdateret 18.10.2021

En fælles identitet og grundfortælling for Sønderborg-området har længe været målet for både det lokale erhvervsliv samt Sønderborg Kommune.

50 lokale aktører, uddannelsesinstitutioner og øvrige interessenter har derfor været med til at definere Sønderborgs styrkepositioner og fokusområder, som kortlægges i positioneringsplanen ”Sønderborg – udsigt i verdensklasse”. Heri identificeres Sønderborgs kernefortælling samt konkrete forslag til fremtidig handling og tiltag, som kan benyttes af aktører på tværs af kommunen.

En del af positioneringsplanen er det visuelle udtryk,fx brugen af logoer. Dette er nærmere beskrevet i kommunens designguide.

Læs mere om Sønderborg Kommunes design og se hele designguiden her.

Vil du læse mere om positioneringsplanen, se her.

 

 

I stedet for at bruge det gamle byvåben besluttede byrådet i sin tid til den nye kommune at udvikle et logo, som består af to elementer; navnet Sønderborg skrevet med specialskrift og et bomærke, et uendelighedstegn, svævende over navnet.

Logoet sender dermed et klart signal om, at Sønderborg Kommune er et område med ubegrænsede muligheder.

Sønderborg Kommunes logo

To forbundne områder

Uendelighedstegnet er et billede af den nye kommunes to store forbundne landområder: Jylland og Als. De to landområder er adskilte af vand, men alligevel tæt forbundne af broer og færgerute og ikke mindst af en dybtliggende fællesskabsfølelse.

Bomærket står dermed i sin form og betydning for: To forbundne områder med ubegrænsede muligheder. 

Et udviklingsværktøj

Uendelighedstegnet er også at betragte som en lemniskat. Ordet kommer fra græsk og betyder sløjfeformet kurve.

Lekmniskat er et udviklingsværktøj, der kan støtte organisationer og virksomheder i deres ønske om at ændre på sig selv eller den verden, de lever i.

Viden og kreativitet 

Navnemærket vil, når situationen er til det, blive suppleret med underlinjen ”viden og kreativitet”, der sigter til både Syddansk Universitet, Forskerparken og kommunens blomstrende kultur- og erhvervsliv. 

Sønderborgs nye logo er skabt af Mollerup Designlab A/S.