Nedrivningsanmeldelse for Gl. Fabriksvej 19, Elsmark, 6430 Nordborg

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til nedrivning af en bevaringsværdig bygning på Gammel Fabriksvej 19, 6430 Nordborg.

Bygningen står registreret med en bevaringsværdi på 4 ifølge SAVE-skalaen og er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger
se:

Bygningen ligger tilbagetrukket fra vejen (Gammel Fabriksvej) ud til marker, bag en ladebygning, hvorfra den har indkørsel. Bygningen er ifølge BBR opført i 1929 og senere er der blevet bygget en garage mod nordvest, som også ønskes nedrives, men da denne ikke er udpeget som bevaringsværdig indgår den ikke i høringen.

Bygningen er et tidstypisk hus fra stilperioden Bedre byggeskik, der er opført som et mindre enfamiliehus. Bygningen er opført som en grundmuret bygning med en kvadratisk grundform, hvor der efterfølgende er tilført en tilbygning på den vestlige facade. Bygningen består af pudsede facader med murankre, en fremskudt sokkel, gesimser og et rødt afvalmet tegltag. Der er en symmetri og taktfasthed i facaderne, samt hierarki imellem vinduerne. Vinduer og døre er af nyere dato.

Ansøger begrunder nedrivningsanmodningen med, at grunden ønskes anvendt til andet formål. Der foreligger ikke planer om et nyt byggeri på nuværende tidspunkt.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelsen skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 27. marts 2024 på by-landskab@sonderborg.dk eller hos Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6430, Nordborg

Vedhæftede dokumenter