Børn og unges digitale indgang til information om Barnets Lov

Du har ret til hjælp, hvis du har brug for det

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Er du ked af det eller bange meget af tiden? Synes du at de voksne derhjemme fx drikker for meget alkohol? Eller bliver du, eller nogen tæt på dig, slået? Så kan du få hjælp.

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Det er voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til hvis du har brug for hjælp.

Alle børn og unge har rettigheder – og ret til hjælp, hvis de har brug for det.

 

Hvad er en kommune?

Danmark er delt op i 98 områder som man kalder for kommuner. Hver kommune har sit eget hold af medarbejdere, der arbejder med at holde styr på ting som skoler, veje og affald, men de hjælper også børn og unge, der har det svært. Her er det vigtigt at huske, at kun dem, der arbejder i din kommune, kan og må hjælpe dig.

Så hvis du har brug for hjælp, er det bedst at tale med dem i din egen kommune.

Hvad kan du få hjælp til i kommunen?

Hvis voksne i din familie, i skolen eller andre, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig, så er der voksne i din kommune, som er klar til at hjælpe. De vil finde ud af, hvad du har brug for.

Der er mange grunde til, at du måske har brug for hjælp.

Det kan være hvis du føler dig utryg derhjemme, er trist meget af tiden, eller hvis der er vold eller skænderier derhjemme. Det kan også være, at de voksne ikke er gode til at passe på dig, eller at du føler dig alene med dine problemer. Nogle gange er problemerne for store til, at du kan klare dem selv.

Vi er her for at finde ud af, om dig og din familie har brug for hjælp, så du kan få det bedre. Hvis du har brug for at ændre noget i din hverdag, kan du tale med os om det.

Du kan ikke bestemme alt selv, men du kan fortælle os, hvordan du gerne vil have det. Alle familier er forskellige, så den hjælp, vi giver, kan være forskellig. Måske har du brug for en person, der kan hjælpe dig med det, der er svært. Eller måske har du brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke føler dig godt tilpas. Nogle gange har hele familien brug for hjælp, og så kan vi sende en særlig familiebehandler.

Hvad er mine rettigheder? 

Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov.

I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det. Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med. 

Skal jeg sige, hvad jeg hedder, og får mine forældre noget af vide hvis jeg ringer eller skriver? 

Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym. Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre. 

Hvem tager telefonen hvis jeg ringer

Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med. en børne- og ungerådgiver er en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for sagsbehandlere eller socialrådgivere. 

Hvad sker der, hvis telefonen ikke bliver taget, når jeg ringer? 

Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Hvis du føler at du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du bliver slået, kan du ringe til politiet på 114. De vil finde ud af, om de kan hjælpe dig. Og husk, hvis du er i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme. 

Hvad sker der, når jeg har talt eller skrevet med jer? 

Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han eller hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen. Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der skal ske. Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine problemer. 

Hvor kan jeg finde mere information hvordan kommunen kan hjælpe mig - og hvordan?

Hvis du gerne vil vide mere om, hvad det betyder at have en sag i kommunen, hvem du møder eller hvilke rettigheder du har så kan du se nogle korte film her om emnerne på Youtube

 

 

Der er også andre, der kan hjælpe dig 

 

Hvem er Børnetelefonen?

BørneTelefonen er DIN linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte.

Hver dag, året rundt sidder vores frivillige rådgivere på BørneTelefonen klar til at lytte og rådgive børn og unge i Danmark om deres problemer, store som små.

Hvad er Cyberhus?

Cyberhus henvender sig til børn og unge mellem 9-25 år 

Du kan henvende dig med tanker og spørgsmål, om alt fra seksualitet, pubertet, og kærlighed til selvskade, selvmordstanker og misbrug. Vi kan altså tale om lige præcis det der fylder for dig. 

Vi vil altid gerne lytte, og med vores ord kan vi forsøge at støtte og rådgive. Er der brug for mere hjælp, vil vi prøve at finde ud af hvem, hvor og hvordan hjælpen kan findes. Det kan både være andre steder på nettet eller offline. 

Cyberhus eksisterer kun på nettet, og al den rådgivning vi kan tilbyde findes derfor også kun på nettet

Læs mere på Cyberhus hjemmeside

Hvad er Livslinien?

Selvmordstanker er i de fleste tilfælde ikke udtryk for et ønske om at ville dø. Livsliniens rådgivere er der for at hjælpe dig til at sætte ord på det, der er svært og for at hjælpe dig til at se andre muligheder end selvmord.

Læs mere om rådgivning og hjælp på Livsliniens hjemmeside

Hvem er Ventilen?

Ventilen Sønderborg er for unge i alderen 15-25 år, der kæmper med ensomhed. 

Læs mere på Ventilens hjemmeside

Hvem er TUBA?

TUBA tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op i hjem med alkohol- eller stofmisbrug. Hjælpen er gratis, og alle ansatte og frivillige har tavshedspligt og er her for at hjælpe dig.

Læs mere på TUBAS hjemmeside

Kan jeg få gratis psykologhjælp?

Hvis du kæmper med psykiske problemer som tristhed, angst, sorg, lavt selvværd eller mistrivsel, kan du som ung mellem 15 og 25 år få gratis psykologhjælp.

Læs mere om gratis psykologhjælp

Åben og Rolig - stresshåndtering for unge

Er du mellem 15 og 25 og føler du at hverdagen har forvandlet sig til et stresset kaos med mange krav og højt tempo? Vi kan måske hjælpe dig.

Læs mere om Åben og Rolig - stresshåndtering for unge

hvem er LGBTQ+

LGBTQ+ Sønderborg er en forening med formål at skabe netværk for LGBTQ+ personer i Sønderjylland og Nordtyskland.  LGBTQ+ er en interesseorganisation for homoseksuelle, biseksuelle og transpersoner.

Læs mere om LGBTQ+ Sønderborg på deres hjemmeside

Hvem er Sexlinien?

Sexlinien er en rådgivning til unge med personlige problemer eller et personligt behov for viden eller information.

Læs mere om Sexlinien og hvad de kan hjælpe med på deres hjemmeside


 

Image
Barnets rettigheder

Kontakt os

Åbningstider:

Man-ons: 8-15
Torsdag: 8-17
Fredag: 8-14

E-mail: modtagelsen@sonderborg.dk

Tlf. nr.: 27 90 42 42

Efter kl. 16, og i weekenden -  kontakt politiet på 114