Digital Post for borgere

Det er obligatorisk for alle borgere over 15 år at kunne sende og modtage posten digitalt til og fra det offentlige.

Post til og fra det offentlige indeholder ofte personfølsomme oplysninger som fx dit cpr-nummer. Det er derfor obligatorisk, at du kan modtage og sende din digitale post sikkert. Din private e-mailadresse (fx fra hotmail, g-mail, ofir mv.) kan derfor ikke bruges. I stedet skal du anvende din digitale postkasse på borger.dk eller mit.dk. 

Når du modtager posten, foregår det via en sikker forbindelse. Det betyder, at ingen uvedkommende kan få adgang til at læse din post, når den er undervejs til og fra din digitale postkasse. Den digitale postkasse er beskyttet af dit MitID eller NemID og er lige så sikker som en netbank. Postkassen hænger sammen med dit cpr.-nr. og vil følge dig, uanset om du flytter adresse eller skifter e-mail.

Hvor læser jeg post fra det offentlige?

Du har én postkasse til post fra det offentlige – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan frit vælge, hvilke platforme du vil benytte. Læs mere om Digital Post på borger.dk

Kan jeg fritages fra at modtage digital post?

Kan du ikke modtage din post fra det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget for Digital Post og i stedet modtage posten som almindelig papirpost.

Læs mere om Fritagelse fra Digital Post på borger.dk

Kan jeg give andre læseadgang til min digitale post?

Hvis du gerne vil modtage posten fra det offentlige digitalt, men har svært ved at bruge den digitale postkasse, kan du give læseadgang til en pårørende. Personen, som du giver læseadgang til, bruger sin egen digitale postkasse som indgang, til at læse den post, der kommer ind i din digitale postkasse. Hvis du giver andre læseadgang til din digitale postkasse, modtager du fortsat post i din digitale postkasse, men personen med læseadgang kan hjælpe dig med at læse og organisere posten.

Læs mere om læseadgang på borger.dk

Kan jeg tilmelde mig NemSMS, så jeg ikke glemmer aftaler med det offentlige?

NemSMS er en service til dig, så du ikke glemmer dine aftaler med det offentlige. Du vil med NemSMS modtage servicebeskeder pr. sms fra offentlige myndigheder.

Tilmeld dig NemSMS her.

Du kan sagtens være tilmeldt NemSMS, selvom du er fritaget fra Digital Post.

Læs mere om NemSMS på borger.dk

Kontakt os

Borgerservice Sønderborg 
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg

Åbningstider:

Tirsdag: 9.00 - 18.00 
Torsdag: 9.00 - 18.00

Telefontider:

Mandag - onsdag: 10.00 - 15.00
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 14.00