Søg hjemmepleje (hjemmehjælp og helhedspleje)

Hvis du har behov for hjælp og støtte i hverdagen, har du mulighed for at søge hjemmehjælp gennem kommunen.

Hvis du ønsker at ansøge om hjemmehjælp, er vores udgangspunkt at sikre dig størst mulig selvstændighed i din hverdag.

Vi tager udgangspunkt i din hverdag og finder, i samarbejde med dig, de løsninger, som passer bedst til dig.

Dine pårørende og dit netværk spiller en vigtig rolle, og derfor inviteres de med i samarbejdet, hvis du ønsker det. I samarbejde med dig skabes også forbindelser til foreningsliv og lokalsamfund, så du har mulighed for at indgå i fællesskaber – på dine egne præmisser.

Hvem kan få hjemmepleje?

Du kan få hjemmepleje, hvis du har fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, der gør det svært at klare daglige opgaver. Alder alene giver ikke ret til hjælp.

Sammen vurderer vi, om vejledning, træning eller velfærdsteknologiske hjælpemidler kan dække dit behov.

Hvad kan jeg få hjælp til?

Den hjælp du kan få, afhænger af din situation, og hvor meget du selv og andre i husstanden kan klare. Sammen finder vi frem til dine behov, og du vil have medbestemmelse i, hvordan hjælpen gives.

Pleje kan for eksempel være:

  • personlig hygiejne
  • at få tøj af og på
  • at komme ind og ud af sengen
  • at spise og drikke
  • toiletbesøg
  • rengøring
  • tøjvask
  • indkøb

Vores hjemmepleje er organiseret i små tværfaglige teams, hvor du vil få en fast kontaktperson tilknyttet.

Hvis dine behov ændrer sig væsentligt, vurderer vi det sammen og eventuelt skal der træffes en ny afgørelse om omfanget af din hjælp.

Du har indflydelse på:

  • Hvornår du ønsker bad, rengøring og andre opgaver inden for rammen af det, du er visiteret til
  • Hvordan og hvornår hjælpen udføres – vi lytter til dine ønsker
Kan jeg selv vælge min hjemmeplejeleverandør?

I Sønderborg Kommune kan du vælge at få hjælpen leveret af:

Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du kontakte visitationen. Et skifte vil som udgangspunkt træde i kraft 4 uger efter visitationen er orienteret om ønsket.

Kan jeg få tildelt nødkald?

Du kan få installeret et nødkaldsapparat i hjemmet, hvis du har brug for at tilkalde plejepersonale i nødsituationer og har et varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Det kan for eksempel være, hvis du ikke har mulighed for at klare toiletbesøg selv, og hvor hjælp til faste toiletbesøg ikke er tilstrækkelig, eller har oplevet at falde, og du ikke selv er i stand til at komme op.

Nødkald erstatter ikke opkald til fx 112, politi eller egen læge/vagtlæge.

Hvor finder jeg oplysninger, som skal indgives om ferieborgere?

Hvis du har behov for hjemmehjælp under din ferie, er det din hjemkommune, der aftaler hjælpen med Sønderborg Kommunes visitatorer.

Hjælp til personlig pleje og praktisk bistand skal bestilles af Visitationen i hjemkommunen senest 14 dage inden feriens start ved henvendelse til Visitationen, Sønderborg Kommune. Henvend dig derfor til din hjemkommune i god tid forud for denne frist.

Er der behov for personlig pleje, skal der medsendes en beskrivelse af opgaven.

Indgiv oplysninger vedrørende ferieboliger via vores digitale kontaktformular.

Kan jeg få en robotstøvsuger?

I Sønderborg Kommune leverer vi som hovedregel ikke hjælp til støvsugning. Vi opfordrer til, at du anskaffer en robotstøvsuger. Hvis du har brug for hjælp til igangsætning eller tømning af robotstøvsugeren, kan vi hjælpe med dette.

Hvor kan jeg finde sagsbehandlingsfrister, kvalitetsstandarder og tilsyn?

Se sagsbehandlingsfrister her.

Se alle kvalitetsstandarder her.

Se alle tilsynsrapporter her.

Kontakt os

Omsorg og Udvikling
Ellegårdvej 25A
6400 Sønderborg

Telefontider:

Mandag til fredag: 8.00 - 11.00