Aktive Avatars - Gamification i socialpædagogikken
Aktive Avatars indgår som en del af løsningen af kerneopgaven i Sønderborg Kommune. Den digitale løsning giver mening for borgere og personale og er en innovativ og spændende måde at løse socialpædagogiske opgaver på.
Platformen er inspireret af gaming-verdenen og funktionerne i løsningen bygger på elementer fra rollespil. Aktive Avatars formår at motivere deltagerne til at udføre hverdagsopgaver på en sjov og motiverende måde og bidrager til at øge deltagernes sundhed, selvstændighed og sociale netværk.
- Hvilke platforme virker Aktive Avatars på?
-
Aktive Avatars findes som en webløsning og app til Android og iOS.
- Hvad går Aktive Avatars ud på?
-
Aktive Avatars kombinerer moderne virkemidler fra det digitale univers (gamification) med klassiske socialpædagogiske metoder.
Borgeren har en digital avatar i et univers, der passer til borgerens interesse som f.eks. gaming, dyr/kæledyr, Idræt og fritid eller mad. Avataren kan udvikle sine færdigheder, og som en del af progressionen få fede nye items i form af beklædning, udstyr og ledsagere. Alle avatars, der deltager i gruppeforløbet, arbejder sammen, så gruppen udvikler sig og stiger i levels. Gruppedynamikken medfører, at deltagerne har et ansvar overfor hinanden – når de løser deres missioner, bidrager de også til holdets succes.
Missionerne – som er en stor del af avatarsystemet – løses i den virkelige verden. Det kan f.eks. være at deltage i håndboldtræning, rydde op, tjekke sin e-boks, betale regninger osv., således at deltagerens færdigheder styrkes. Til det ugentlige møde i gruppeforløbene samles der op på deltagernes løsning af missioner, og i fællesskab reflekterer deltagerne over hvilke kompetencer, man tilegner sig. Der er fokus på, at missionerne understøtter borgerens udvikling indenfor sundhed, samarbejde, koncentration og lignende.
- Hvordan blev Aktive Avatars til?
-
Det digitale produkt Aktive Avatars er udviklet af Serious Games Interactive med inddragelse af målgruppen. Løsningen er færdigudviklet i 2024 gennem Projekt Platform for Fællesskab, som startede i 2021 og var støttet af VELUX FONDEN.