Madservice, betalt vareudbringning og fritvalgsbevis

Hvis du ikke selv kan lave mad eller handle dagligvarer, er madservice eller betalt vareudbringning en mulighed.

Du kan få bevilget madservice eller betalt vareudbringning, hvis du er midlertidigt eller varigt svækket fysisk, psykisk eller socialt, og derfor ikke selv kan lave mad eller handle dagligvarer.

Madservice skal fremme sunde kostvaner med henblik på at helbrede og forebygge sygdom samt forbedre din sundhed, så du kan leve så frit, selvstændigt og aktivt som muligt

Hvilken type mad kan jeg få med madservice?

Når du er bevilget mad, kan du:

  • Vælge leverandør blandt kommunens godkendte leverandører, som fremgår af kommunens hjemmeside.
  • Vælge at få mad op til syv dage om ugen.
  • Få diæt/individuelt tilrettede måltider, hvis du har behov for det (herunder bl.a. energitæt, vegetar, glutenfri, laktosefri).
  • Hvis der kun er en leverandør til den mad, du skal have, og du ønsker en anden leverandør end denne godkendte leverandør, kan du ansøge om et fritvalgsbevis, og dermed selv indgå aftale med en leverandør om madservice.
Er der mulighed for tilkøb med madservice?

Du har mulighed for at tilkøbe ekstra ydelser ud over den bevilgede madservice. Du skal selv betale for de ekstra ydelser og for udbringning oftere end én gang ugentligt. Du afregner dine tilkøb direkte med leverandøren.

Mulige tilkøb hos Det Danske Madhus er fx:

  • madpakker
  • gæsteportioner 
  • ekstra kartofler
  • øllebrød, supper og frugtgrød
  • proteindrik og proteinrig is
  • kage og desserter
Hvornår leveres maden via madservice?

Du får en afgørelse om madservice hurtigst muligt og senest 10 hverdage efter ansøgning. Din valgte leverandør får besked, så snart du har oplyst kommunen om dit valg af leverandør. Du vil så kunne bestille mad så snart du har besked fra leverandøren.

Din valgte leverandør oplyser dig om tidspunkt for levering af maden. Du kan se mere på leverandørens hjemmeside.

Hvad koster maden via madservice?

Det er Byrådet i Sønderborg Kommune, som fastsætter prisen for madservice en gang årligt.

Prisen står i Sønderborg Kommunes takstblad.

Hvem er leverandører til madservice?

Du kan vælge mellem følgende leverandører (se mere om dem ved at klikke på navnet):

 

Kan jeg få jeg betalt for vareudbringning?

Hvis du ikke selv kan handle dagligvarer, betalt vareudbringning en mulighed.

Du kan få bevilget betalt vareudbringning, hvis du er midlertidigt eller varigt svækket fysisk, psykisk eller socialt, og derfor ikke selv kan handle dagligvarer.

Du kan få betalt vareudbringning én gang om ugen fra en af de dagligvareforretninger, der har indgået aftale med Sønderborg Kommune.

Du får bevilget personlig hjælp fra hjemmeplejens medarbejdere, hvis du har behov for hjælp til at skrive indkøbsseddel, bestille dagligvarer eller til at sætte kolonialvarer på plads. Forretningens chauffør hjælper dig med at sætte køle- og frostvarer på plads, hvis du ikke selv er i stand til det.

Sønderborg Kommune afregner udbringningsgebyret direkte med forretningen. Du betaler altid selv for dine dagligvarer. Du afregner direkte med forretningen. Du betaler selv forretningens udbringningsgebyr, hvis du får leveret dagligvarer oftere end en gang ugentligt.
 

Kan jeg få hjælp til at klare mine indkøb selv?

Hvis du får tildelt hjælp, kan du frit vælge mellem fire leverandører gennem fritvalgsordningen:

Se en oversigt over godkendte leverandører af betalt vareudbringning 

Når du har besluttet dig for, hvilken leverandør du ønsker, giver du din visitator besked. Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du også give Visitationen besked.

Du kan skifte leverandør med en måneds varsel.

Se skemaet til skift af leverandør til betalt vareudbringning 

Se gældende takster for fritvalgsbeviset.

Kan jeg vælge en anden leverandør til betalt vareudbringning?

Hvis du får tildelt hjælp, kan du frit vælge mellem fire leverandører gennem fritvalgsordningen:

Se en oversigt over godkendte leverandører af betalt vareudbringning 

Når du har besluttet dig for, hvilken leverandør du ønsker, giver du din visitator besked. Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du også give Visitationen besked.

Du kan skifte leverandør med en måneds varsel. Se skemaet til skift af leverandør til betalt vareudbringning eller se de gældende takster for fritvalgsbeviset.

Hvor finder jeg sagsbehandlingsfrister, kvalitetsstandarder og takster?

Se sagsbehandlingsfrister her.

Se alle kvalitetsstandarder her.

Se alle takster her.

Kontakt os

Omsorg og Udvikling
Ellegårdvej 25A
6400 Sønderborg

Telefontider:

Mandag - fredag: 8.00 - 9.00