Madservice, betalt vareudbringning og fritvalgsbevis

Hvis du ikke selv kan lave mad eller handle dagligvarer, er madservice eller betalt vareudbringning en mulighed.

Du kan få bevilget madservice eller betalt vareudbringning, hvis du er midlertidigt eller varigt svækket fysisk, psykisk eller socialt, og derfor ikke selv kan lave mad eller handle dagligvarer.

Hvilken mad kan jeg få med madservice?

I forhold til madservice kan du vælge mellem at få:

Du kan skifte leverandør med en måneds varsel.

Madservice med udbringning fra Det Danske Madhus består af færdigpakkede middagsretter:

  • vælg mellem 14 hovedretter og ni biretter (fem desserter, to forretter og to råkost/salater)
  • to portionsstørrelser (lille eller normal, prisen er den samme)
  • mulighed for at vælge kartoffelmos til alle retter
  • tilbehør følger med til den enkelte ret, fx flødeskum, sirup, kanel

Du bestiller mad for 14 dage ad gangen og får bragt mad ud til en uge ad gangen.

Du opvarmer bedst maden i en mikrobølgeovn, men du kan også bruge en almindelig ovn.

Er der mulighed for tilkøb med madservice?

Du har mulighed for at tilkøbe ekstra ydelser ud over den bevilgede madservice. Du skal selv betale for de ekstra ydelser og for udbringning oftere end én gang ugentligt. Du afregner dine tilkøb direkte med leverandøren.

Mulige tilkøb hos Det Danske Madhus er fx:

  • madpakker
  • gæsteportioner 
  • ekstra kartofler
  • øllebrød, supper og frugtgrød
  • proteindrik og proteinrig is
  • kage og desserter
Hvad koster madservice?

Du betaler en fast pris pr. hovedret/biret (2023-pris: hovedret 59,00 kr. og biret 14,35 kr.). Beløbet er fastsat af byrådet og bliver reguleret en gang årligt. 

Du kan betale for madservice via regning eller via træk i din pension. Vi sender dig en fuldmagt, som du underskriver og sender retur, hvis du ønsker at betale for maden via træk i din pension. Du vil modtage regninger, indtil vi har modtaget din fuldmagt.

Kan jeg vælge en anden leverandør til madservice med et fritvalgsbevis?

Et fritvalgsbevis består af en samarbejdsaftale mellem dig og din valgte leverandør. Med fritvalgsbeviset kan du købe en daglig hovedret og biret samt få bragt maden ud en gang om ugen. Vælger du et fritvalgsbevis til betalt vareudbringning kan du skifte leverandør med en måneds varsel.

Leverandøren skal have et CVR-nummer og leve op til de samme kvalitetskrav som kommunens leverandør. 

Det er visitatoren, der vurderer, om du kan få tilbudt et fritvalgsbevis.

Læs mere om fritvalgsbeviset eller se de gældende takster for fritvalgsbeviset.

Hvordan får jeg betalt vareudbringning?

Hvis du ikke er i stand til selv at bestille varer, kan du muligvis få betalt vareudbringning.

Kontakt visitatorerne (se kontaktoplysningerne nederst).

Du kan få betalt vareudbringning én gang om ugen fra en af de dagligvareforretninger, der har indgået aftale med Sønderborg Kommune. Du får bevilget personlig hjælp fra hjemmeplejens medarbejdere, hvis du har behov for hjælp til at skrive indkøbsseddel, bestille dagligvarer eller til at sætte kolonialvarer på plads. Forretningens chauffør hjælper dig med at sætte køle- og frostvarer på plads, hvis du ikke selv er i stand til det.

Sønderborg Kommune afregner udbringningsgebyret direkte med forretningen. Du betaler altid selv for dine dagligvarer. Du afregner direkte med forretningen. Du betaler selv forretningens udbringningsgebyr, hvis du får leveret dagligvarer oftere end en gang ugentligt.

Kan jeg få hjælp til at klare mine indkøb selv?

Hvis du oplever, at det begynder at blive/er blevet svært for dig at klare dine indkøb af dagligvarer selv, kan du overveje:

  • Om du kan fordele dine indkøb over flere dage
  • Om et hjælpemiddel som for eksempel en indkøbsvogn, en indkøbstrolley med hjul, en rollator eller lignende kan gøre indkøbene lettere for dig
  • At købe ind de dage, hvor du af erfaring ved, at dit overskud er størst
  • Om en nabo kan hjælpe med at bære varerne op for dig, hvis du har trapper
  • Om dine pårørende, naboen, genboen, eller et ungt menneske i dit nærmiljø kan købe ind for dig eller sammen med dig
  • At få hjælp af en frivillig, social og sundhedsfremmende organisation såsom Indkøbsbussen, Hjælpende Hænder m.m.
  • At benytte supermarkeder, hvor varer kan bestilles online og som bringer ud
Kan jeg vælge en anden leverandør til betalt vareudbringning?

Hvis du får tildelt hjælp, kan du frit vælge mellem fire leverandører gennem fritvalgsordningen:

Se en oversigt over godkendte leverandører af betalt vareudbringning 

Når du har besluttet dig for, hvilken leverandør du ønsker, giver du din visitator besked. Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du også give Visitationen besked.

Du kan skifte leverandør med en måneds varsel. Se skemaet til skift af leverandør til betalt vareudbringning eller se de gældende takster for fritvalgsbeviset.

Hvor finder jeg sagsbehandlingsfrister, kvalitetsstandarder og takster?

Se sagsbehandlingsfrister her.

Se alle kvalitetsstandarder her.

Se alle takster her.

Kontakt os

Omsorg og Udvikling
Ellegårdvej 25A
6400 Sønderborg

Telefontider:

Mandag - fredag: 8.00 - 9.00