Kontorelev

Læs mere om Sønderborg Kommunes kontorelevuddannelse.

Sønderborg Kommunes kontorelevuddannelse er en uddannelse med speciale i offentlig administration.

Hvordan er uddannelsen som kontorelev opbygget?

Kontorelevuddannelsen er et 2-årigt lønnet uddannelsesforløb i Sønderborg Kommune med speciale i offentlige administration. Hvis du er 25 år eller derover, kan forløbet være lidt kortere. Det afhænger af dine teoretiske og praktiske forudsætninger som bliver afklaret ved en realkompetenceafklaring på din handelsskole.

Ansættelse som kontoreelev:

  • Der ansættes 5-6 kontorelever årligt i Sønderborg Kommune.
  • Ansættelsen er på 37 timer pr. uge.
  • Stillingsopslaget offentliggøres medio februar 2025, og der rekrutteres ca. 6 elever årligt med start 1. september. 
  • Løn og ansættelsesforhold jf. overenskomst mellem KL og HK-kommunal. 

Praktikperioder:
Uddannelsen består af praktikperioder af en varighed på 6-12 måneder, som foregår i administrationen i de forskellige forvaltninger, stabe og decentrale enheder, som geografisk er spredt i hele kommunen. Derved vil eleven have 2-3 forskellige praktiksteder i løbet af uddannelsen. Sådan sikres kontorelevuddannelsen at give en bred viden, et stort netværk, god erfaring og en forståelse af arbejdet i -og på tværs af hele den offentlige organisation. 

Skoleperioder:
Skoleperioderne foregår i samarbejde med – og afholdes på Business College Syd på Mommark Handelskostskole. I løbet af de to år skal du deltage på i alt 15 ugers skoleophold, hvoraf én uge bruges til at skrive og forberede fagprøven. Herudover tilbydes eleverne at gennemføre to fag på akademi-niveau: Kommunikation i praksis og Projektstyring i praksis.

Studietur til Bruxelles:
Du får tilbud om, at deltage på en betalt studietur til EU’s ”hovedstad”, Bruxelles. Turen strækker sig over 4-5 dage. 
På turen får du viden og stor indsigt i EU systemet. Besøg i bl.a. Europa parlamentet, Kommissionen, Plenarsalen og The Palace of Justice er blot nogen af de steder man får lov at opleve på turen. Besøgene er underbygget med indholdsrige oplæg og spændende foredrag samt rig mulighed for at se og opleve nogen af byens seværdigheder.

Under hele kontorelev uddannelsesforløbet vil der være tilknyttet en solid vejledning

Praktikvejledere:
For at sikre et optimalt uddannelsesforløb får eleverne i hver afdeling tilknyttet en praktikvejleder. Vejlederen har ansvaret for, at eleven når sine læringsmål; herunder ansvaret for uddannelsesforløbet i afdelingen og for den faglige oplæring og personlige udvikling.

Uddannelsesansvarlige / elevkoordinator:
Den uddannelsesansvarlige er kontaktperson for alle kontoreleverne. Hun er bl.a. ansvarlig for ansættelse og placering af eleverne i organisationen. Hun sikrer koordineringen af uddannelsesforløbet i begge læreår.

Mentorordning:
Eleverne vil på tværs af forvaltningerne indgå i en mentorordning. Mentorordningen (elev til elev) er med til at sikre en tryg start, et stærkt socialt sammenhold samt sparring vedr. skole, opgaver og andet.   

Hvad er adgangskravene for at komme i betragtning til kontorelevuddannelsen hos Sønderborg Kommune?

For at komme i betragtning skal du have gennemført adgangsgivende eksamen:

  • Du kan søge ind som elev, hvis du har gennemført et EUX-forløb med kontor som fagretning. Det er en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen, og du bliver derfor både faglært inden for kontor og opnår generel studiekompetencer
  • Har du en HHX, kan du søge direkte ind som elev. Har du en STX eller en HF, skal du supplere med en EUD-student på 5 uger, som du gennemfører på en handelsskole.
  • Har du en HG, kan du søge ind som elev, hvis der på dit eksamensbevis er anført "Offentlig administration".

Du har måske erhvervserfaring, men det er ikke en betingelse. Dine faglige kvalifikationer er vigtige, men dine personlige egenskaber spiller mindst lige så stor en rolle. Vi vægter især, ansvarlighed, omstillingsparathed og gå-på mod. 

Kontakt os

HR & Arbejdsmiljø
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg