Regler for lydoptagelser af samtaler og møder

Til dig som ønsker at lave en lydoptagelse af en samtale eller møde

Der kan være situationer, hvor du som borger synes, det vil være rart at kunne lave en lydoptagelse. Det kunne f.eks. være en samtale med din sagsbehandler, hvor det vil være en hjælp for dig at kunne huske, hvad der bliver talt om. Det kunne også være i forbindelse med et hjemmebesøg, hvor du er usikker på, hvad der skal ske. 

HUSK – at du altid må tage en bisidder med. Det vil ofte være en bedre løsning. 

Skal man informere om, at man ønsker at optage en samtale eller et møde? 

Du har som udgangspunkt mulighed for at lave lydoptagelser af samtaler og møder med din sagsbehandler. Du skal dog altid huske at sige det inden, hvis du vil lydoptage samtalen eller mødet. 

Hvis du vil lydoptage en samtale eller et møde, kan det være, at sagsbehandleren gerne vil have en kollega med til samtalen eller mødet, eller at sagsbehandleren også vil lydoptage jeres samtale eller møde. En sagsbehandler vil aldrig optage en samtale eller et møde med dig, uden at du er bekendt med det. 
 

Hvordan kan jeg anvende min lydoptagelse af min samtale eller møde?

En lydoptagelse af en samtale eller et møde med kommunen må alene anvendes til eget brug og må kun videregives til personer, der bistår dig i den konkrete sag, som bliver optaget. 

Er der begrænsninger for hvad for lydoptagelser jeg må lave?

I nogle enkelte tilfælde vil dine muligheder for at lave lydoptagelser være begrænsede. En sådan begræns-ning skal være sagligt begrundet. Medarbejderen skal kunne forklare dig, hvorfor du ikke må lave lydoptagelse, og medarbejderen skal vejlede dig om, hvem du kan klage til. 

Se eventuelt Ombudsmandsudtalelse - FOB nr. 05.578

Kan en lydoptagelse være ulovlig?

En lydoptagelse kan godt være ulovlig. 

Det er ulovligt at foretage lydoptagelser af samtaler eller møder, du ikke selv deltager i. Ulovlige lydoptagel-ser vil føre til politianmeldelse.

Kan jeg lave videooptagelser af samtaler og møder med kommunen?

Nej - Du må ikke lave videooptagelser af samtaler og møder med kommunen. 

Hvad gør jeg hvis jeg har TV-overvågning i eget hjem og den optager imens jeg har en samtale eller møde med kommunen?

Hvis en samtale eller et møde foregår i dit eget hjem, og du har installeret TV-overvågning i hjemmet, skal du fortælle kommunens medarbejdere dette, inden samtalen eller mødet finder sted. 

Hvor kan jeg finde yderligere information om optagelse af samtaler og møder?

Du kan finde mere information:

 

Image
lydoptagelse af møde

Kontakt os

HR & Arbejdsmiljø
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg