Nedrivningsanmeldelse vedr. bevaringsværdig ejendom på Stevning Gade 17, 6430 Nordborg

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til nedrivning af én bevaringsværdig staldbygning på Stevning Gade 17 (bygning 3), 6430 Nordborg.

Bygningen 3 står registreret med en bevaringsværdi på 3 ifølge SAVE-skalaen. De er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. Nedrivningsanmeldelsen skal derfor i 4-6 ugers offentlig høring.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger se: http://sonderborg.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/dkplan.aspx?pageId=998

Ejendommen består af fire bygninger, hvoraf to er bevaringsværdige; staldbygningen og hovedhuset. Ejendommen er en del af et bymiljø, der er karakteriseret af ældre og bevaringsværdige bygninger, herunder bindingsværksbygninger. Flere af disse bygninger ligger ud til gaden, og sammen bidrager til oplevelsen af gadeforløbet og områdets helhed. Staldbygningen er placeret med facaden ud mod vejen, og bidrager sammen med hovedhuset, der er placeret vinkelret på staldbygningen mod øst, til ejendommens lukkede gårdrum.

Bygning 1
Bygningen er ifølge BBR opført i 1775 og er en typisk alsisk bindingsværksbygning. Bygningen består af røde egetræsbjælker med hvide tavl og er tre tavl høj, som er karakteristisk for alsiske bygningsværksbygninger. Bindingsværket er udsmykket med buede skråbånd, som også er karakteristisk for alsiske bygningsværksbygninger. Bygningen er formentlig bygget på syldsten med en fodrem i egetræ. På den nordlige facade er der to store revleporte i fuld facadehøjde, to lemme imellem dem samt tre støbejernsvinduer. Den yderste revleport mod vest er højere end den anden og taget er løftet. Dette formodes at være blevet tilført senere. Den østlige gavl er lukket. På den sydlige facade findes et støbejernsvindue og en ny, rød dør. Den øvrige del af facaden mod vest er sammenbygget med en nyere ladebygning, hvor den oprindelige vestlige gavl i samme forbindelse er blevet udskiftet med gasbetonelementer, der i dag udgør gavlfacaden. Taget er udskiftet og består i dag af bølgeeternit.

Baggrunden for ansøgningen om nedrivning af ovenstående bygninger er, at ejendommens ejer, ønsker at bygge en ny ladebygning.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelserne skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 22. oktober 2024by-landskab@sonderborg.dk eller Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6430, Nordborg