Nedrivningsanmeldelse vedr. bevaringsværdig ejendom på Lyngevej 4, 6430 Nordborg

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til nedrivning af tre bevaringsværdige bygninger på Lyngevej 4 (bygning 1, 2 og 5), 6430 Nordborg.

Bygningen 1, 2 og 5 står alle registreret med en bevaringsværdi på 4 ifølge SAVE-skalaen. De er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. Nedrivningsanmeldelsen skal derfor i 4-6 ugers offentlig høring.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger se: http://sonderborg.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/dkplan.aspx?pageId=998

Ejendommen består af fire bygninger, hvoraf tre af dem er bevaringsværdige. Bygning 1, der ifølge BBR er opført i 1907, fungerer som ejendommens beboelsesbygning og er placeret med gavlen ud mod vejen. I 1925 blev bygning 1 udvidet med en vinkelbygning mod vest, hvilket tilførte ekstra beboelsesareal samt et værksted. I 1935 blev bygning 2 udvidet mod nord med en ladebygning (bygning 5).

Bygningskomplekset indgår i et landmiljø præget af ældre bygninger, hvor flere bygninger, herunder bygning 1, ligger ud til vejen. Der er stor afstand mellem bygningerne i området og lange kig udover marker og vand, hvilket er karakteristisk for området som helhed.

Bygning 1

Bygning 1 er et typisk husmandssted opført i klassicistisk byggestil. Bygningen har blankt murværk i gulbrune teglsten med murankre, et sadeltag i naturrøde teglsten og en pudset sokkel. Mod vejen mod øst er soklen udsmykket med småsten i et firkantet mønster. Bygningen er opført med gesims og øregesims samt et lille, rundt uglehul i gavlen mod gaden. Vinduerne er ikke originale og består i dag af blåmalede trævinduer med buede stik. Vinduerne mod haven er mindre end de oprindelige vindueshuller, hvorfor der er indsat nyere mursten omkring de nyindsatte trævinduer. Senere er der tilføjet et vindfang til bygningen, som overordnet set er tilpasset husets byggestil. På bagsiden af huset mod vest er der desuden opført en udestue med grå træbeklædning, som ikke harmonerer med husets øvrige arkitektur.

Bygning 2

Bygning 2 er sammenbygget med bygning 1 og er opført i gulbrune teglsten med murankre. Murværket bærer præg af at have gennemgået flere reparationer. Derudover har bygningen et sadeltag beklædt med røde pandeplader. Bygningens østfacade består af ét støbejernvindue, to forskellige små kvadratiske trævinduer og en blåmalet trædør. Vestfacaden er bygget sammen med en nyere ladebygning, som ikke er bevaringsværdig.

Bygning 5

Bygning 5 er sammenbygget med bygning 2 og er en typisk ladebygning. Den er opført i gulbrune teglsten med murankre og vinduesstik over vinduerne. Taget er udskiftet og består i dag af bølgeeternit. Den østlige facade har et originalt trævindue med tredelt sprosseinddeling, et støbejernsvindue og to blåmalede revledøre. Den nordlige gavl har to øvre støbejernsvinduer og en blåmalet lem. Den nordlige facade består af tre støbejernsvinduer og en blåmalet revledør.

Baggrunden for ansøgningen om nedrivningen af ovenstående bygninger er, at ejendommens nye ejere, ønsker at bygge et nyt enfamiliehus.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelserne skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 22. oktober 2024by-landskab@sonderborg.dk eller Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6430, Nordborg