Nedrivningsanmeldelse for Mølmark 3, 6310 Broager

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til nedrivning af to bevaringsværdige bygninger bestående af et husmandssted og en tilhørende ladebygning på Mølmark 3, 6310 Broager.

Begge bygninger står registreret med en bevaringsværdi på 4 ifølge SAVE-skalaen og er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger
se:

Bygningskomplekset består af tre bygninger: en bevaringsværdig ladebygning, der ligger ud mod vejen (Mølmark) mod vest, vinkelret på hovedbygningen. En bevaringsværdig hovedbygning mod nord, hvor den østlige del anvendes som bolig, mens den vestlige del anvendes som stald. Endelig er der en ladebygning, uden bevaringsværdi, i skellinjen mod syd. Dens placering bidrager til at danne og styrke det lukkede gårdrum.

Bygningskomplekset på Mølmark 3 indgår i et bymiljø af flere ældre og bevaringsværdige bygninger, hvor flere bygninger ligger ud til gaden, herunder ladebygningen, der sammen bidrager til oplevelsen af gadeforløbet og områdets helhed.

Hovedhuset er et typisk husmandssted, hvor den ene halvdel af bygningen anvendes som bolig, mens den anden halvdel anvendes til stald. Boligen blev ifølge BBR opført i 1866 og stalden i 1896. Bygningen er en grundmuret bygning med gesims og sortmalet sokkel. Den har et afvalmet tag bestående af bølgeplader i fibercement. I den del af bygningen, der udgør boligen, er der opsat to nyere skorsten.

Bygningen har en centralplaceret gavlkvist på den sydlige facade med en kørelo igennem bygningen, som har været benyttet transportvej i forbindelse med staldens drift. På den anden side af køreloen, på den nordlige facade, er der en dobbeltrevledør.

Der er et tydeligt hierarki mellem de forskellige bygningsdele i forhold til det arkitektoniske udtryk, hvilket afspejler den specifikke anvendelse. Dette ses blandt andet ved boligens opsprossede trævinduer, som er en blanding af originale og ikke originale vinduer, hvor stalden har revledøre, støbejernsvinduer og luger. På den sydlige facade er støbejernsvinduerne dog blevet udskiftet med plastvinduer.

Ladebygningen mod vest er ifølge BBR opført i 1880. Den repræsenterer en typisk ladebygning, der bl.a. kendetegnes ved revledøre, støbejernsvinduer og luge. Bygningen er en grundmuret bygning med sadeltag bestående af bølgeplader i fibercement.

Den vestlige facade, der vender ud mod gaden, består af en lukket hvidpudset mur. Den østlige facade vender ind mod gårdrummet og består af blankt murværk med murankre. Murværket er medtaget og har synlige revner, og over den ene revledør er der udskiftet et felt af mursten med nye mursten. Der er en centralplaceret gavlkvist med en blåmalet lem øverst samt træbeklædning i flunken. Facaden består af tre rødmalede støbejernsvinduer og en blåmalet revledør mod nord samt to dobbeltrevledøre med overliggende cementstik mod syd. Den nordlige gavl er symmetrisk, med et hierarki vinduerne imellem. Der er desuden en centralplaceret revledør med et muranker øverst. Den sydlige gavl er lukket og hvidpudset.

Ansøger begrunder nedrivningsanmodningen med bygningens tilstand. De ønsker at opføre en ny ladebygning og et nyt stuehus.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelsen skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 27. marts 2024 på by-landskab@sonderborg.dk eller hos Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6310, Broager

Vedhæftede dokumenter