Nedrivningsanmeldelse vedr. bevaringsværdig ejendom på adressen Brønd 14, 6430 Nordborg

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om dispensation til nedrivning af flere bevaringsværdige bygninger på Brønd 14, 6430 Nordborg.

Ejendommen Brønd 14 består af et beboelseshus, et stuehus og driftsbygninger. De står alle registreret med en bevaringsværdi på 4 ifølge SAVE-skalaen. De er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. Nedrivningsanmeldelsen skal derfor i 4-6 ugers offentlig høring.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger se: http://sonderborg.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/dkplan.aspx?pageId=998

Beboelseshus (bygning 2).

Bygning 2 er ifølge BBR opført i 1900. Det er et tidstypisk hus fra stilperioden Bedre byggeskik, der er opført som et mindre enfamiliehus. Bygningen er grundmuret med blank mur og har en næsten kvadratisk grundform. Facaderne er pudsede med murankre, en fremskudt sokkel, øregesimser og et afvalmet tegltag, der i dag er af beton. Der er en symmetri og taktfasthed i facaderne samt hierarki imellem vinduerne. Vinduer og døre er af nyere dato.

Stuehus (bygning 1).

Bygning 1 er ifølge BBR opført i 1890 som stuehus og er bygget sammen med bygning 3. Det er bygget i en historicistisk byggestil, men er et simpelt byggeri uden mange detaljer. Bygningen har hvidkalkede facader med murankre, en sortmalet sokkel og et rødt halvvalmet vingeteglstag med støbejernsvinduer.

Lade bygninger (bygning 3, 10, 5 og 6).

Bygning 6 er opført i 1875. I 1912 blev bygning 3 opført i forlængelse af stuehuset og i 1920 blev bygning 5 og 10 opført.

Bygning 3 er bygget sammen med stuehuset. Det er en typisk ladebygning med hvidkalkede facader med murankre, støbejernsvinduer og revledøre.

Bygning 10, 5 og 6 er bygget sammen og udgør en typisk trempellade. Den består af blank mur med murstensbånd, sandstensdetaljer, revledøre, støbejernsvinduer og lemme.

Fælles for alle bygninger er, at de fremstår i teknisk dårlig stand og mangler vedligehold. Murværket er beskadiget af revner og fugt. Tagene er utætte, og flere vinduer og døre er i stykker. Bygningerne indeholder flere oprindelige bygningselementer og fremstår fortrinsvis originale.

Gårdanlægget udgør et mindre kulturmiljø som ligger skjult bag træer og hækbeplantning ud til det åbne land.

Baggrunden for ansøgningen om nedrivning af ovenstående bygninger er, at ejer ønsker at bygge nyt.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelserne skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 8. september 2024by-landskab@sonderborg.dk eller Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6430, Nordborg