Nedrivningsanmeldelse vedr. bevaringsværdig ejendom på Lysholmvej 10, 6430 Nordborg

Sønderborg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til nedrivning af to bevaringsværdige bygninger på Lysholmvej 10 (bygning 3 og 4), 6430 Nordborg.

Bygningen 3 og 4 står begge registreret med en bevaringsværdi på 4 ifølge SAVE-skalaen. De er således omfattet af Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. Nedrivningsanmeldelsen skal derfor i 4-6 ugers offentlig høring.

For mere info om SAVE og bevaringsværdige bygninger se: http://sonderborg.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/dkplan.aspx?pageId=998

Ejendommen består af fire bygninger, som alle er registreret med bevaringsværdi. Bygningerne danner tilsammen et firelænget gårdrum og ligger tilbagetrukket fra hovedvejen, for enden af en snoet stikvej ud mod det åbne landskab. Der er stor afstand mellem bygningerne i området og lange kig udover markerne, hvilket er karakteristisk for området.

Bygning 3 og 4

Bygningerne er sammenbyggede og ifølge BBR opført i 1924. Sammen danner de en L-form og bidrager til ejendommens lukkede gårdrum. De fremstår som typiske ladebygninger med hvidpudsede facader, revledøre og porte samt støbejernsvinduer. Taget består af røde pandeplader, som fortsætter et stykke ned over facaderne, men ikke over gavlene. Gavlene har øverst tre halvbuede støbejernsvinduer samt et bånd af murstensdetaljer.

Baggrunden for ansøgningen om nedrivning af ovenstående ladebygninger er på grund af deres dårlig tilstand, og der ønskes ikke en erstatning.

Eventuelle bemærkninger til nedrivningsanmeldelserne skal indgives til Sønderborg Kommune senest den 22. oktober 2024by-landskab@sonderborg.dk eller Sønderborg Kommune, By og Landskab, Lille Rådhusgade 7, 6400 Sønderborg.

6430, Nordborg

Vedhæftede dokumenter